Blogg

Rich Martinez om kraften bakom tornet

Posted on

Rich Martinez om kraften bakom tornet

Om du undrar vad som krävs för att driva Sveriges mest kända torn finner du svaret i Rich Martinez. Rich har stått vid rodret på den ena succé-restaurangen efter den andra under sin snart tre årtionden långa karriär! Under sitt bälte har han en del av de ställen som varit Stockholms nöjestrender i nästan 30 år.

Rich är född och uppvuxen i USA och har en enastående förmåga att kommunicera kulturer  emellan. Medan hans ledarskap är dynamiskt och effektivt är han själv förvånansvärt ödmjuk. Vilken dag som helst hittar man honom där det behövs ett handtag, med ett mästerligt begrepp om varje kugge i maskineriet Kaknästornet.

Du är passionerad om Kaknästornet! Vad var det med Sveriges kändaste torn som vann ditt hjärta?

Att träffa folk från hela världen. Kaknästornet har något för alla: familjer, affärsmän, drömmare, ingenjörer, pensionärer, realister och romantiker.

Det jag föll för var inte det uppenbara: utsikten, maten, hissen. Det var och är chansen att träffa folk från hela världen, dagligen.

Du har hittat en vinnande formel som passar både lokalbefolkning och turister. Hur utvecklade du den där stilen som gör att Kaknästornet är som en öppen famn som får gästerna att känna sig så välkomna?

Genom att ta kärlek med i bilden. Det är Florida-killen i mig. Gästerna känner sig välkomna när de känner som hemma. Om man inte älskar sitt jobb borde man arbeta någon annanstans.

Om man ska arbeta i den här branschen måste man göra folk nöjda – både besökare och anställda. Positiva upplevelser kräver tusentals arbetstimmar för att allting ska fungera korrekt. När man skapar en positiv atmosfär kommer folk att prata om det.

Om man vill att folk ska komma tillbaka måste man tänka sig in i deras situation och fråga sig vad som skulle få en själv att återkomma: bra service, bra kvalitet, god mat. Om servisen är dålig kommer man inte tillbaka.

Alla måste känna sig välkomna. Det lärde jag mig på mitt första jobb i Sverige som manager på Hard Rock Café: älska alla, tjäna alla.

Varför ska man boka bord på Kaknästornet?

God mat, fin service och stans mest fantastiska utsikt! Det finns inget ställe som detta.

Det är en suverän plats att sjunga serenader till min flickvän!

Vilket motto lever du efter?

Acceptera folk som de är och döm inte.

Du har drivit restauranger framgångsrikt i nästan 30 år. Hur håller man sig relevant i en så trendstyrd industri?

Jag tror att man måste anpassa sig, följa med tiden. Men samtidigt alltid hålla sig till det man tror på, till det som förde en dit.

Det är ingenting man kan åstadkomma själv heller. Det är viktigt att förstå att bakom varje framgång är det alltid teamwork. Man måste ha en massa hjälp av sina medarbetare. Det går inte att åstadkomma detta på egen hand.

Så nyckeln till att vara relevant är att se till att medarbetarna är nöjda och känner att sig som en del av det vi gör.

Hur håller man sina medarbetare nöjda?

Uppmuntra dem, beröm dem och se till att verkligen lägga märke till allt de uträttar.

Konstruktiv kommunikation är en viktig del av utvecklingen som chef. När medarbetarna gör misstag måste man handskas med det på ett positivt sätt.

Där jag kommer från har man mindre arbetstrygghet och det skapar en speciell sorts arbetsetik.

Det jag kan betrakta som att slappa där hemma är helt enkelt hur man gör här. Så jag måste förstå det och anpassa mina förväntningar.

Ilska fungerar inte. Det är bättre att använda sig av kärlek och förståelse. Om medarbetarna mår bra fungerar allting bra.

Låt oss prata om ditt ledarskap. Det verkar som om Kaknästornet är i avsaknad av hierarki. Hur utformades ditt sätt att leda?

Kärlek. Det kommer från där jag är ifrån. Det är som jag blev uppfostrad.

Det är därför vi jobbar annorlunda här. Vi tar ingenting för givet. Vi uppskattar det vi har. Det är den mentaliteten som skapar vår affärskultur.

Behandla medarbetarna med respekt och involvera dem. Behandla dem som familjemedlemmar. Efter 13 år på Kaknästornet umgås jag fortfarande med f. d. medarbetare.

Behandla folk som du själv vill bli behandlad. Man blir bara respekterad när man respekterar andra.

En supersnabb hiss, välsmakande mat och dryck och stans bästa utsikt – vad vill du att  besökarna på Kaknästornet ska ta med sig av upplevelsen?

Bortsett från allt det där vill jag att folk ska känna sig älskade, respekterade och uppskattade.

Jag vill också att de ska njuta av och uppskatta det hårda arbetet och de många timmarna vi lägger ner på att skapa den upplevelsen för var och en av våra gäster.

Varje gäst är lika viktig, oberoende av vad de betalar, alla som kommer hit är viktiga.

När de lämnar oss vill jag att de ska gå hem och känna att de blivit ordentligt omhändertagna av oss. Jag vill att de ska ha upplevt något att ta med sig hem och prata om.

Jag vill alltså att de ska ha en oförglömligt bra upplevelse. Det är vad jag vill att de ska ta med sig härifrån.